„Vlaky zadarmo“ a dopady na verejnú dopravu na Slovensku

Autor: Marek Modranský | 19.12.2014 o 23:23 | Karma článku: 8,45 | Prečítané:  2537x

Už je to viac ako mesiac, čo máme možnosť vidieť v praxi uplatňovanie opatrení smerujúcich k podpore cestujúcej verejnosti v osobnej železničnej doprave – vlaky zadarmo. Čo nám však priniesli?

Toto opatrenie rozdelilo cestujúcu verejnosť na dve skupiny. Tí, ktorí majú možnosť cestovať zadarmo každodenne vlakom alebo majú aspoň príležitosť si to občas vyskúšať, a tých, ktorí nemajú ani len túto možnosť, a tej prvej skupine môžu svojím spôsobom len závidieť. Jazdia však naďalej autobusom alebo autami. To je pohľad zo strany cestujúcich, ale čo na to slovenskí dopravcovia?

Hneď po spustení vlakov zadarmo sa opreli do železníc najskôr podniky SAD. Pochopiteľne. Práve tieto dopravné podniky poznajú prepravné potreby v regiónoch najlepšie. Navyše,  vedia zodpovedne obhájiť, že zabezpečovanie dopravnej obslužnosti obcí na Slovensku je autobusovou dopravou niekoľko-násobne lacnejšie ako vlakom. O dostupnosti nehovoriac. Autobus premáva zo zákona do každej obce, vlak len po svojej trase s minimálnym odstupom zastávok približne 3 km od seba.

Spoločnosti SAD zverejnili v novembri výsledky prieskumu, ktorý bol vykonaný na vzorke takmer 12000 respondentov. Ten potvrdil, že autobusová doprava na Slovensku prepravuje až 87% cestujúcej verejnosti, vlaky zvyšok – necelých 13%. Kým autobusy si od štátu (VÚC) žiadajú len cca 120 mil. € ročne na krytie strát z týchto výkonov, železniciam je málo aj 210 mil. € ročne. Pritom kvalita v autobusovej doprave (65% úplne nových autobusov) sa nedá ani porovnať so zastaranými vlakmi. Z prieskumu tiež vyplynulo, že až 95% ľudí považuje autobus za prioritný druh dopravy, a zároveň 77% respondentov potvrdilo, že naďalej budú cestovať autobusom, aj keď bude znížené cestovné vo vlakoch.

SADky pôvodne predpokladali, že im „vlaky zadarmo“ môžu zobrať až do 8% cestujúcich, čo by znamenalo ďalšie ušlé tržby z cestovného v autobusoch. Každý kraj ako objednávateľ dopravy by teda musel nájsť vo svojom rozpočte cca 2 mil. € ročne navyše k súčasnej dotácii ako kompenzáciu tohto výpadku. Ak by sa tieto prognózy naplnili, hrozí aj rušenie autobusových spojov. Našťastie, vývoj cestujúcich v autobusoch je v tejto dobe ostro sledovaný a doterajšie výsledky naznačujú prechod cestujúcich do vlakov na úrovni len -1,5 až -2 % v prímestskej autobusovej doprave.

V diaľkovej doprave to autobusári cítia viac. Ide o linky na dlhšie vzdialenosti, ktoré tak SADky ako aj menší súkromníci vykonávajú čisto komerčne, bez akýchkoľvek dotácií. A to je už segment neporovnateľný voči predotovaným železniciam.  Úbytky cestujúcich v týchto autobusoch sú od 10 do 20%. Niektoré podniky SAD už na tento trend reagovali zrušením niektorých liniek, prevažne vedúcich z iných miest do Bratislavy. Ochromuje sa tak dochádzka do hlavného mesta prevažne na nácestnej frekvencii, lebo vlak po celej trase s autobusom nemá súbeh. Čiže obyvateľom miest a obcí, kde vlak nepremáva, sa trochu komplikuje dochádzka, lebo sú odkázaní na prestupy a iné kombinované formy.

Súkromníci sa na diaľkových linkách ešte držia zubami-nechtami, aj keď sa búria a avizujú ukončenie prevádzky na niektorých trasách. Niet sa čo čudovať,  je to ich jediný spôsob prežitia, ich každodenné podnikanie. Mnohí z nich jazdia už len „za naftu“. Bohužiaľ majú na týchto linkách tak slabé výsledky, že nedokážu pokryť ani všetky variabilné náklady. Často je vodič autobusu aj majiteľom alebo konateľom dopravnej spoločnosti, ktorá linku prevádzkuje. Mzdové náklady na seba samého si preto kompenzuje inými zákazkami, ktoré sa snaží vychytať počas víkendov, alebo ich táto situácia tlačí do nekalých praktík, a to nedodržiavať cestovný poriadok a jazdiť tesne pred autobusom SAD, aby mu zobral aspoň zopár ľudí a mal lepšie tržby.

Podľa môjho názoru, „vlaky zadarmo“ pomôžu urýchliť proces vyčistenia trhu osobnej diaľkovej dopravy  na Slovensku, a odstránia tých dopravcov, ktorí tieto linky jazdia už len preto, lebo nemajú iný spôsob zárobku, a zrejme ani nemajú už komu predať svoj po technickej stránke zanedbaný autobus. Podniky SAD sa v tomto správajú racionálnejšie. Majú viacročné skúsenosti, silné zázemie a podstatne viac rozumejú termínu trvalo udržateľný rozvoj. Svoj vozidlový park si stále držia  v perfektnom technickom stave, čo sa samozrejme odzrkadľuje v kvalite ponúkaných služieb, vyššej bezpečnosti, ale aj na vyšších nákladoch v porovnaní s nákladmi jedno-osobovej dopravnej firmy.

V prímestskej doprave vlaky nemajú šancu. Všetky obce na Slovensku sú závislé na prímestskej autobusovej doprave. Cestovné poriadky sú nastavené priamo podľa požiadaviek ľudí a často ich autobus dopraví priamo až do cieľa bez potreby prestupovania. Okrem ušetrených peňazí na cestovné si ľudia začínajú vážiť aj svoj čas. Nebaví ich prestupovať a zdvojnásobovať si dobu dochádzky len preto, aby ušetrili pár centov denne. Preto na súbežných linkách s vlakom bude mať výhodu ten druh dopravy, ktorý rýchlejšie a pohodlnejšie dopraví cestujúcich do cieľa.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?