Zadarmo cestovať vlakom. Po stojačky v uličke, pri páchnucom WC.

Autor: Marek Modranský | 28.11.2014 o 15:53 | (upravené 28.11.2014 o 16:28) Karma článku: 13,08 | Prečítané:  3203x

Už pár dní môžeme sledovať  ako sa vyvíja nové opatrenie v železničnej doprave v praxi. Cestujúca verejnosť potvrdila svoj záujem o cestovanie za výhodnejších podmienok. Avšak, akých podmienok? Myslíme tým len cenu? Alebo dostupnosť a komfort cestovania?

Otázne je, či záujem o cestovanie zadarmo prejavili len existujúci cestujúci, alebo sú to už tí noví, ktorých bol zámer získať takýmto lacným spôsobom z iného dobre fungujúceho druhu verejnej dopravy - autobusov. Autobusoví dopravcovia tvrdia, že zatiaľ tento trend nevnímajú ako tragické dopady na počty ich cestujúcich, lebo sú presvedčení, že v krátkom čase sa sami cestujúci vyfiltrujú, a niektorí po „cenných“ skúsenostiach v preplnených vlakoch, sa vrátia do svojich autobusov, ktoré im navyše stoja tam, kde to naozaj potrebujú. Cestovanie tak majú síce nie zadarmo, ale je to pre nich pohodlnejšie, lebo si sadnú v novom autobuse a nikde nemusia prestupovať.

Cestovať vo vlaku v preplnenej uličke, ktorou sa nedá ani poriadne prejsť je určite lepšie ako stáť na konci vagóna rovno pri WC, a cestovanie si krátiť počítaním tých, ktorí túto službu využili. Tým chcem povedať, že takéto cestovanie nesmie byť ospravedlnením len za to, že je to zadarmo.  

Verejná doprava je predsa služba verejnosti , ktorá pomáha ľuďom bez použitia auta dostať sa za primeraný čas, cenu, bezpečie a komfort do cieľovej zastávky. Je to služba, ktorú cestujúci využívajú pravidelne, nie raz za rok. Verejnú dopravu nemôžeme z pohľadu cestujúceho považovať za nejaký darček, ktorý je teraz zadarmo. Tu predsa nemôže platiť, že darovanému koňovi sa na zuby nepozerá... Cestujúci si zaslúžia kvalitu. Poskytovateľ (dopravca a objednávateľ) im ju musí poskytnúť.

Ministerstvo na tlačovej besede pri príležitosti zahájenia vlakov zadarmo 17.novembra verejne prehlásilo, že cieľom je zobrať cestujúcich z autobusov. Prečo? Veď podniky SAD Ministerstvo nefinancuje vôbec. O ich chod sa starajú Vyššie územné celky. Vláda im túto agendu predsa „darovala“ pri prechode štátnych kompetencií na samosprávy v roku 2005. Za tú dobu sa systém verejnej autobusovej dopravy aj pod tlakom európskej legislatívy tak zdokonalil, že dnes na cestách jazdí viac ako 65% úplne nových autobusov s tými najekologickejšími motormi. Cestujúci v nich pohodlne sedia, približne 400 autobusov je nízkopodlažných, čo ceňujú práve žiaci a dôchodcovia, a viac ako polovica všetkých autobusov je už vybavená klimatizáciou. Cestovné poriadky autobusov si VÚC určujú podľa skutočných potrieb ľudí v ich regióne, z podnetov starostov obcí, hlavných zamestnávateľov, a nie len podľa toho, kedy je voľná trať a osobný vlak sa vtedy môže presúvať, lebo nezavadzia rýchliku.

Je preto hanbou, že postoj Ministerstva dopravy k verejnej doprave na Slovensku je takto vysoko diskriminačný. Keď sa darí autobusovej doprave, lebo si ju ľudia obľúbili vďaka svojej dostupnosti a kvalite, tak rýchlo autobusárom zoberme cestujúcich a postavme ich do uličky v starom špinavom vlaku, len aby sme mali nejaké čísla prepravených osôb a mohli žiadať eurofondy. To, že cestujúci stoja v radoch na staniciach, v uličkách pri smradľavom WC počas celej doby cestovania, niekoho vôbec nezaujíma. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?