Vláda spustila vlaky zadarmo. Prečo nie aj autobusy?

Autor: Marek Modranský | 18.11.2014 o 1:31 | (upravené 18.11.2014 o 6:53) Karma článku: 7,24 | Prečítané:  1091x

Od 17.novembra 2014 prišli do platnosti nové tarifné podmienky platné pre osobnú železničnú dopravu, na základe ktorých sa budú  bezplatne prepravovať vo vlakoch II.triedy  žiaci, študenti a dôchodcovia

Toto opatrenie bez ohľadu na ďalších nových cestujúcich bude už teraz stáť štát, teda všetkých daňových poplatníkov minimálne 13 mil. € ročne. V súčasnosti vlaky prepravujú len 15% cestujúcej verejnosti, zvyšná časť až 85 % jazdí autobusmi. 

Je prirodzené očakávať, že do "vlakov zadarmo" najskôr nasadnú cestujúci z autobusov. U tých, čo dnes jazdia autami, bude táto zmena trvať dlhšie. Vláda sa vyjadrila, že toto opatrenie je smerované proti autám a autobusom. Je nepochopiteľné, že vláda dnes bojuje s autobusovou dopravou, ktorú dnes financujú VUCky, a jej kvalita je neporovnateľne vyššia ako u samotných vlakov. SADky v posledných rokoch realizovali výrazné investície do obnovy vozidiel, čím počet nových moderných autobusov presiahol úroveň 65% všetkých autobusov. Autobusová doprava by predsa mala byť jedným zo základných pilierov pre plnenie priorít vlády, a preto by tomuto druhu dopravy mala vláda vytvárať  stále lepšie a lepšie podmienky pre jej trvalo udržateľný rozvoj, keďže zabezpečuje dopravu do 100 % obcí na Slovensku. Namiesto toho aktuálny vládny balíček opatrení je smerovaný len na preferenciu toho najdrahšieho a najmenej využívaného druhu dopravy - vlakov. 

Ročne štát dotuje železnice až 205 mil. €, k tomu pribudnú v roku 2015 náklady na ušlé tržby (min. 13 mil. € ročne), a ďalšie náklady na prenájom vlakov, prevádzku nových vlakových spojení a ostatné režijné náklady, čo spôsobí nárast celkových nákladov na úroveň potreby dotácie zo štátneho rozpočtu v objeme presahujúcom 260 mil. € ročne. Podľa odhadov ŽSSK je cieľom dosiahnutie približne 10% nárastu cestujúcich vo vlakoch, čo znamená len 4,5 mil. cestujúcich. Autobusová prímestská doprava prepraví na Slovensku minimálne 190 mil. cestujúcich za rok. 

V čisto teoretickej rovine, ak by štát tieto verejné prostriedky (260 mil. €) poskytol na podporu autobusovej dopravy, tak sa zmena dotkne až 190 mil. cestujúcich (a nie len 4,5 mil. vo vlakoch), ktorí autobusmi jazdia dennodenne a cestovné by mali všetci (nielen študenti a dôchodcovia) až 2 roky úplne zadarmo.

Prečo teda štát posudzuje autobusovú dopravu za niečo konkurujúce vlakom, keď podniky SAD vykonávajú verejnú dopravu pre všetkých na rovnakom princípe dotácií ako samotné železnice? Rozdiel je len v tom, že autobusovú dopravu kvôli adresnejšiemu prístupu pre verejnosť spravujú vyššie územné celky, a vlaky si jednotne objednáva priamo Ministerstvo dopravy. 

Mám za to, že postup Ministerstva je v tomto prípade diskriminačný a plne zneužíva svoju právomoc pri plnení politických cieľov vlády bez ohľadu na dôsledky neefektívneho míňania verejných prostriedkov. Ak by bola úprimná vôľa pomôcť cestujúcej verejnosti, určite by všetci župani uvítali štátnu pomoc, ktorú by prerozdelili autobusovým dopravcom, čím by efekt zvýhodnenia cestovného a plošného záberu bol nielen pre 15% cestujúcej verejnosti, ale pre všetkých. Vyhovárať sa na to, že VUC nespolupracujú, je len alibizmus, pretože doteraz ich nikto z vlády alebo ministerstva dopravy neprizval na stretnutie pre riešenie pomoci cestujúcej verejnosti ako celku. Celá príprava "vlakov zadarmo" prebiehala bez prítomnosti potrebných dotknutých subjektov a nastavenia parametrov pre čo najefektívnejšie vynaloženie verejných prostriedkov. Podniky SAD aj VUC by takúto pomoc uvítali bez pripomienok, pretože by sme tým pomohli aj obciam, ktoré vlaky nemajú, a tých je na Slovensku podstatne viac.

Na záver môžem konštatovať, že krok vlády zvýhodniť ceny cestovného vo vlakoch by bol správny, ak by bol realizovaný s hlavným cieľom motivovať cestujúcich z individuálnej dopravy do verejnej. Ak ale samotná vláda verejne definuje autobusovú dopravu ako jedného z hlavných konkurentov ku vlakovej doprave, tak tu niečo nesedí. Tejto koncepcii chýba základná logika, opodstatnenie a systematickosť. Toto opatrenie by bolo na jednotku, ak by bolo riešené súčasne aj s autobusovou dopravou. Nemôžeme cestujúcich deliť na tých, čo majú a nemajú prístup k vlakom. Ide o celé rodiny, dochádzajúce deti, a ich domáce rozpočty. Ak chceme len zachrániť upadajúce čísla železníc v počte prepravených osôb, tak toto je čítankový príklad kradnutia cestujúcich z autobusov do vlakov. Nemá to však nič spoločné s motiváciou zmeniť správanie ľudí od áut k verejnej doprave, a ani s  integráciou dopravy a vytváraním integrovaných systémov v regiónoch. Nemôžeme predsa integrovať niečo, čo chápeme ako svoju vlastnú konkurenciu (vlak-bus). V prvom rade by mal štát vytvárať podmienky pre rozvoj verejnej dopravy ako celku, pretože každé mesto dnes bojuje s individuálnou dopravou (dynamickou a statickou), pričom práve verejná doprava by mala byť tým základným riešením. Vlaky sú približne 11-krát drahšie ako autobusy. Dotácia na 1 cestujúceho je približne 7,25x vyššia vo vlakoch ako v autobusoch. Autobusy prepravujú 85% (190 mil. cestujúcich) za 120 mil. € od VUCiek, vlaky len 15% (43,5 mil. cestujúcich) za 210 až 260 mil. € ročne! 

Štát by mal preto prehodnotiť tieto systémové opatrenia a v zmysle príslovia "Nikdy nie je neskoro zachovať sa múdro." začať jednať s dotknutými subjektmi (VUC, SAD), a nastaviť parametre verejnej dopravy ako celku tak, aby boli verejné prostriedky využité čo najefektívnejšie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?